Lahmacun

Lahmacun

Lahmacun podobnie do pide to placek z dodatkami wyglądający jak pizza. Występuje on w wielu odsłonach, ale najbardziej popularny jest ten pochodzący z Gaziantepu – miasta na południu Turcji. Pod względem ciasta lahmacun nie różni się od pide, jednak kształt ma już inny. Lahmacun jest okrągły, większy i o wiele cieńszy od pide. Piecze się go w kamiennym piecu, więc nie jest łatwo odtworzyć to danie w domu, ale można stworzyć coś zbliżonego.

Korzenie tego dania sięgają Bliskiego Wschodu, jednak dokładnej lokalizacji powstania lahmacun nie można potwierdzić. Turcja jest uważana powszechnie za kraj pochodzenia tego dania, ale następne w kolejce po ten tytuł jest Armenia. Jedna z teorii dotycząca lahmacun mówi, iż jako pierwsi spożywali go kupcy podróżujący Jedwabnym Szlakiem tysiące lat temu. Był to sycący i wygodny posiłek, którego łatwo można było skonsumować podczas drogi. Niewiadomo czy to prawda jednak historia ta wyjaśniałaby, dlaczego to danie tak szybko rozprzestrzeniło się w tylu państwach Bliskiego Wschodu. Dzisiaj najbardziej popularne jest oczywiście w Turcji i Armenii, ale także w Syrii, Libanie i Jordanii.

Co to jest lahmacun?

Nazwa lahmacun pochodzi o arabskiego słowa:  laḥm bi-ʿajīn, które oznacza – „mięso z ciastem”. Sama nazwa podsumowuje go doskonale, bo tym właśnie jest lahmacun. Lahmacun na tle innych dań-placków wyróżnia bardzo cienkie ciasto. Jest nawet cieńsze od neapolitańskiej pizzy. Przez to po upieczeniu lahmacun jest bardzo chrupiący, więc łatwo go podzielić. Przyjemniej się go również je dzięki odgłosom chrupania. Lahmacun nie kroi się w kawałki jak pizzę. Zazwyczaj łamie się go w pół lub roluje. Przed podaniem na stół skrapia się cały placek sokiem z cytryny.

Odmiany lahmacun.   

Choć istnieje mnóstwo wersji lokalnych lahmacun to dwa rodzaje można spotkać w całej Turcji. Są to:

  • Gaziantep – nazywany również Antep. W tej wersji mielone mięso jest mieszane z przeciśniętym przez praskę czosnkiem, pomidorem, papryką i czasem nawet z papryczkami jalapeno.
  • Urfa – tu czosnek zastępuje zmiksowana cebula. 

Lahmacun – sposób przygotowania.

Ciasto na lahmacun jest bardzo podobne do tego na pide i składa się z:

  •  Mąki pszennej
  • Drożdży
  • Ciepłego mleka
  • Oleju
  • Cukru
  • Soli
  • Żółtka jajka do posmarowania ciasta przed pieczeniem

Gdy wymieszamy dokładnie wszystkie składniki na ciasto. Zostawiamy je do wyrośnięcia przez noc. Następnego dnia od całej masy odrywamy kawałki ciasta wielkości pięści i kładziemy je na blacie stołu lub stolnicy podsypanej mąką na kolejne 10 min. Przykrywamy je ściereczką, aby mogły jeszcze trochę wyrosnąć. Po tym czasie zaczynamy formować spód do lahmacun. Kule wałkujemy aż będą prawie tak samo cienkie jak papier do średnicy 20-25cm. W Turcji używa się do tego specjalnych cienkich wałków. Gdy placek jest już gotowy nakładamy na niego farsz. Może on się składać z mielonego mięsa, Drobno posiekanej natki pietruszki, czosnku, papryki, soli, pieprzu i kminu rzymskiego. Taki placek musi się piec w temperaturze 240 stopni Celsjusza przez około 8 minut albo do momentu aż ciasto nabierze złotego koloru.

Lahmacun – serwowanie.

Lahmacun zalicza się do meze, czyli tureckich przystawek. Potrafi on jednak być naprawdę sycący i spokojnie może zastąpić głównie danie. Podaje się go posypanego świeżą natką pietruszki oraz skropiony sokiem z cytryny, dla podkreślenia smaku. Jako dodatek obok lahmacun często otrzymamy sałatkę warzywną składająca się z pomidorów, papryki i cebuli. Nakłada się ją na placek a całość składa na pół lub zwija w rulon. Do popicia tego dania najlepiej sprawdzi się ajran, czyli napój z lekko słonego jogurtu i wody. W Turcji pija się także salgam – sok z kiszonej, czarnej marchwi z dodatkiem przypraw.

Prawie jak lahmacun.

Do podobnych dań na pewno można zaliczyć włoską pizzę, gruzińskiej chaczapuri a także drugi turecki placek pide.  

Wiesz to o lahmacun?

  • Choć lahmacun wygląda jak pizza to nie używa się do jego przyrządzenia sera, który we włoskim placku jest jednym z głównych składników.
  • Jeden placek lahmacun zawiera 576kcal. Z czego 31% to tłuszcze, 44% to węglowodany a 25% to białko.