Sprawdzone propozycje na tani lunch

Pomysły na lunch

Lunch to lekki, ale pożywny posiłek, spożywany mniej więcej między 12:00 a 14:00. Moda na lunche przywędrowała do Polski ze Stanów Zjednoczonych i rozgościła się u nas tak bardzo, że w niektórych firmach pracownikom przysługuje kilkudziesięciominutowa lunchowa przerwa, którą mogą wykorzystać na posiłek.

Warto więc wiedzieć, jakie dania sprawdzą się w charakterze lunchu, tak aby zaspokoić głód, dostarczyć organizmowi wszystkich niezbędnych składników odżywczych, ale również… nie ogołocić zupełnie naszego portfela.

Lunch to lekki posiłek, znany przede wszystkim w krajach anglojęzycznych – zwyczaj spożywania lunchu mniej więcej między godziną 12:00 a 14:00 jest bardzo popularny zwłaszcza w Stanach Zjednoczonych oraz Wielkiej Brytanii. Początkowo posiłek ten miał charakter biznesowy – w godzinach południowych i wczesnym popołudniem biznesmeni, przedsiębiorcy czy politycy często spotykali się ze współpracownikami, kontrahentami, klientami. Wspólny posiłek był dobrą okazją, by w nieformalnej, luźnej atmosferze porozmawiać o interesach.

Z czasem jednak tradycja lunchu trafiła do szerszego grona firm, nie tylko w krajach Zachodu. Od początku XXI wieku moda ta rozwija się także w Polsce. Nikogo nie dziwi już fakt, że pracodawca w ciągu dnia udziela pracownikom 30-40 minut wolnego na to, by mogli zjeść lunch – wiadomo przecież, że aby efektywnie pracować, należy dostarczyć organizmowi kalorii, witamin i składników odżywczych. Lunch jest na to doskonałym pomysłem.

Tani lunch? Idealne sałatki!

Perfekcyjny lunch powinien być nie tylko pożywny, smaczny i zdrowy, ale również tani – nikt przecież nie lubi wydawać na jedzenie astronomicznym sum. W okresie wiosenno-letnim, kiedy szeroko dostępne są świeże warzywa, ciekawą propozycją na tani lunch są różnego rodzaju sałatki. Ich podstawą w zdecydowanej większości przypadków jest mieszanka sałat, którą uzupełnia się o określone dodatki. I tak np. znana na całym świecie sałatka cezar opiera się na obecności soczystego grillowanego kurczaka oraz chrupiących grzanek.

Sałatka grecka – oprócz sałaty – składa się z pomidorów, świeżego ogórka, czerwonej cebuli, tradycyjnego słonego sera greckiego feta oraz czarnych oliwek. Istnieją również inne charakterystyczne dla sałatek połączenia, np. ser pleśniowy, gruszka i orzechy, tuńczyk i ananas, ser mozzarella oraz pomidory czy szynka oraz kukurydza. Oczywiście bardzo ważnym elementem każdej sałatki jest odpowiedni sos – na bazie oliwy z oliwek, jogurtu lub śmietany, z dodatkiem czosnku, miodu, soku z cytryny itp.

Zupa – rozgrzewający tani lunch

Jesienią i zimą lunch powinien porządnie rozgrzać i dodać energii do dalszego działania. Doskonałą propozycją będzie więc zupa – co ważne, przygotowanie zupy nie wymaga zazwyczaj zakupu bardzo wykwintnych, trudno dostępnych składników, więc bez wątpienia jest to relatywnie tani lunch. A co konkretnie można znaleźć w menu restauracji? Bardzo popularne są oczywiście tradycyjne, polskie zupy: pomidorowa z makaronem, staropolski żurek z jajkiem gotowanym na twardo i kiełbasą, zupa ogórkowa z grzankami, czerwony barszczyk z uszkami czy grochówka.

Oczywiście szeroki jest również wybór zup charakterystycznych dla kuchni zagranicznych. Spore grono miłośników mają zupy chińskie: tamtejszy rosół podawany z makaronem sojowym lub lekkimi pierożkami gotowanymi na parze, zupa krabowa lub zupa krewetkowa. Pełne smaku i aromatu są zupy indyjskie, najczęściej na bazie bulionu drobiowego, z czerwoną papryką, curry, imbirem i czosnkiem.

Naleśniki – na słodko i wytrawnie

Bez względu na porę roku doskonałym pomysłem na tani lunch są naleśniki – najczęściej na bazie mąki pszennej (czasami również żytniej lub orkiszowej). Podawane są na dwa sposoby – na słodko lub wytrawnie. Te na słodko mogą być faszerowane dżemem, marmoladą, słodkim serem, serwowane z czekoladą, bitą śmietaną czy sosami owocowymi. Jeśli posiłek ma być bardziej konkretny, lepiej zdecydować się na naleśniki wytrawne – faszerowane mięsem, warzywami, grzybami, mogą być również zapiekane z dodatkiem żółtego sera.

Ciekawą odmianą naleśników są krokiety. Usmażonego naleśnika faszeruje się mięsem i/lub warzywami, zwija w zgrabną kopertę, obtacza w jajku i bułce tartej, a następnie obsmaża na złoty kolor. Krokiety podaje się często z sosem czosnkowym, pomidorowym, meksykańskim, a nawet zwykłym keczupem.

Propozycja na tani lunch – makaron

Smacznym, pożywnym i relatywnie tanim lunchem są wszelkiego rodzaju dania makaronowe. Makaron jest jednym z najbogatszych źródeł dobrze przyswajalnych węglowodanów, które są niezbędnym paliwem dla mózgu, w tym błonnika, wolno trawionego przez organizm i zapewniającego stały, regularny dopływ energii (pod warunkiem, że jest ugotowany al dente, czyli na lekko twardo).

We Włoszech znanych jest ponad 300 rodzajów makaronów, z czego sporo dostępnych jest w naszym kraju. Podawane są zazwyczaj z gęstymi sosami. Zdecydować się można np. na spaghetti bolognese, czyli cienki, długi makaron w sosie z mięsa mielonego i pomidorów, doprawiony bazylią i oregano.

Spaghetti carbonara to makaron w sosie śmietanowym z dodatkiem boczku. Ciekawym rozwiązaniem może być penne (rurki) w sosie serowym na bazie parmezanu, sera cheddar, serów pleśniowych, a nawet goudy. Do makaronów podaje się sosy z tuńczykiem i łososiem, kurczakiem i pieczarkami, z leśnych grzybów, a także sosy wegetariańskie.

Makaron można spożywać również na zimno, w formie sałatki. Istnieją restauracje, które ugotowany al dente makaron penne czy fusili (świderki) łączą np. z kawałkami kurczaka lub szynki, ogórkiem kiszonym, pomidorkami koktajlowymi czy kukurydzą i zalewają sosem na bazie majonezu lub śmietany.

A może kanapka?

W formie lunchu na pewno sprawdzi się również… kanapka. Może być wykonana z pszennej bagietki, cebulowej ciabaty albo bułki pełnoziarnistej ze słonecznikiem. Dodatki są oczywiście bardzo indywidualną sprawą. Są osoby, które obowiązkowo muszą mieć w kanapce mięso (grillowany kurczak, duszona wołowina) lub przynajmniej wędlinę, inni wolą sery albo kawałki ryb. Warto jednak pamiętać, by lunchowa kanapka była również pełna warzyw – sałaty, pomidorów, ogórka, papryki czy łagodnej czerwonej cebulki. Są one bezcennym źródłem witamin oraz mikroelementów.

Dodaj komentarz

(*) Required, Your email will not be published

*