Zaloguj się

Lody, desery, przekąski. Zamów z dostawą

Wpisz adres i znajdź restauracje w swojej okolicy
Dostawa
Odbiór osobisty

Desery, przekąski… Jeść czy nie jeść? Oto jest pytanie!

Jedzenie to nie tylko życiowa konieczność. To niewątpliwie jedna z większych przyjemności. Najlepiej jest sięgać po produkty spożywcze wtedy, gdy wypada pora jednego z pięciu niewielkich posiłków, jakie należy regularnie – co 3–4 godziny – spożywać. Najlepiej też zjeść dokładnie tyle, ile potrzeba, by zaspokoić głód. Każdy powinien znać przybliżoną wartość kaloryczną posiłków odpowiednią do swojego energetycznego zapotrzebowania, które można wyliczyć z pomocą dietetyka lub jednego z licznych kalkulatorów dostępnych w internecie. Teoretycznie w tych wyliczeniach nie mają prawa zmieścić się lody oblane mleczną czekoladą ani krucha rurka z kremem. W praktyce większość osób codziennie pozwala sobie na choćby mały smakołyk, po posiłku w restauracji nie odmawia sobie zaproponowanej przez kelnera szarlotki, a zamawiając obiad online na PizzaPortal, chętnie wybiera z oferty ulubionej pizzerii jakąś pozycję z deserowego menu. Bo to niesamowita przyjemność.

Aż 96% Polaków deklaruje, że jada słodycze, i to zwykle bez szczególnej okazji. Kobiety częściej sięgają po deser, by poprawić sobie nastrój. Mężczyźni traktują słodkie przekąski jako źródło energii. Według niedawnych badań firmy ARC Rynek i Opinia ze wszystkich dostępnych na rynku przysmaków największą popularnością cieszy się czekolada – 46% Polaków twierdzi, że plasuje się ona najwyżej na liście ich ulubionych słodyczy. Nieco mniej jest entuzjastów wafelków, bo 36%. Kolejną pozycję w rankingu zajmują czekoladowe batoniki, dystansując nieznacznie ciastka z czekoladą. Ciastka bez czekolady kupuje jedynie 17% respondentów, a cukierki (bez czekolady) jedynie 6%. Zapytani o czynniki wpływające na wybór słodkich przekąsek, badani rzadko wskazywali markę czy skład produktu. Głównym kryterium nie jest także cena. Jak można się zatem domyślać, to co skłania Polaków do sięgania po określone słodycze, jest ich smak! Czyli przyjemność, jaką czerpią z jedzenia.

Ciasta, lody, czekoladki… dlaczego nie powinno się ich jeść?

Ostatnimi laty coraz częściej mówi się o konieczności zachowywania prawidłowej, zdrowej diety – właściwie zbilansowanej, bazującej na świeżych, niskoprzetworzonych produktach, wolnej od GMO, sztucznych barwników, konserwantów a pełnej witamin, minerałów, kwasów omega i fitozwiązków. Lekarze i dietetycy zwracają uwagę na problem chorób cywilizacyjnych spowodowanych błędami żywieniowymi, w tym oczywiście otyłości, która w dużej mierze jest konsekwencją nadmiaru cukru w codziennym jadłospisie. Specjaliści radzą sięgać po źródła węglowodanów złożonych, spożycie cukrów prostych ograniczając do owoców i miodu. Przestrzeganie tych reguł niewątpliwie służy utrzymaniu szczupłej sylwetki i dobrego zdrowia. Czym jednak byłoby życie bez słodyczy? Bez czekoladek, ciastek, lodów, deserów i innych przekąsek? Takie smakołyki na pewno należy jeść z umiarem, wybierając tylko te najlepszej jakości i dbając o odpowiednią dawkę aktywności fizycznej, by ulubione batoniki nie przekształcały się w procesach metabolicznych w tkankę tłuszczową. Jednak całkowita rezygnacja z łakoci wcale nie jest dobrym pomysłem.

Smakowite desery, słodkie przekąski… dlaczego warto je jeść?

Nie od dziś wiadomo, że czekolada poprawia samopoczucie. Są wprawdzie osoby, które jej nie tolerują lub zwyczajnie nie przepadają za smakiem rozpływających się w ustach tabliczek. Ale i one mają swoich faworytów. Ich zdaniem nie ma nic lepszego na chandrę niż waniliowe lody. Albo całe desery lodowe – z bitą śmietaną i polewą karmelową. Każdy chyba jest w stanie wskazać słodką przekąskę, która wprawia go w dobry humor – nawet ci, co twierdzą z przekąsem, że ze słodyczy najbardziej lubią… śledzie. Dlaczego słodycze tak pozytywnie oddziałują na nastrój? Ponieważ stanowią zastrzyk glukozy, która jest najważniejszym „paliwem” dla mózgu. Dodają energii, wspomagają procesy poznawcze, a jednocześnie przyczyniają się do produkcji serotoniny, czyli hormonu odpowiedzialnego za odczuwanie przyjemności. Na dłuższą metę lepiej jest osiągać takie efekty stosując zrównoważoną dietę. Ale czasem warto, a nawet trzeba zapewnić sobie dobre samopoczucie za cenę słodkiego deseru. Jeden co jakiś czas nikomu nie zaszkodzi!